Sněžné rolby, lední rolby, sněhové frézy Karlovarský kraj
Vložte sem svou nabídku nebo poptávku jako první!
Jaké jsou sněhové a lední rolby
SNĚŽNÉ ROLBY
Základní charakteristika
Rolby na sníh jsou speciální pásová vozidla, která se pohybují v zasněženém terénu, většinou na svahu a používají se jednak k úpravě sjezdových a běžeckých tratí ale také pro dopravu lidí a nákladu.
První vozidla na úpravu sněhu si nechal patentovat již v roce 1927 Carl J. Eliason původem z Wisconsinu. Název „rolba“ však vznikl mnohem déle, až v roce 1973 od společnosti „Rolba“, která v tomto roce začala vyrábět vozidla pro úpravu sněhu.
Rolby jako takové používají pro úpravu sjezdovek radlici a frézu. Radlicí sníh mohou rozhrnovat a frézou za sebou sníh drtí, rozmělňují a přítlačnou gumou uhladí. Na úpravu lyžařských a běžeckých tratí se za rolbu zavěsí speciální nástavec, který prořezává a vytváří lyžařskou stopu.
Sněžné rolby se mohou pohybovat též po velmi strmých svazích, k čemuž slouží navíjecí zařízení, tzv. naviják. Nové moderní stroje s elektronickým nebo satelitním řízením jsou schopny potom pohybu i na svazích okolo 60%.
Rolby určené pro dopravu osob mají za kabinou řidiče ještě zavazadlový prostor nebo pro cestující kabinu s lavicemi.
Sněžnou rolbu lze použít i v létě díky speciálním přídavným zařízením, které umí posekat trávu, upravit písčitou pláž nebo jako bagr a nakladač přemístit zeminu.
Pohon sněžné rolby
Původní stroje bývaly osazeny benzinovým agregátem, od kterých se postupně přešlo na přelomu 70. a 80 let 20. století k agregátům přeplňovaným, dieselovým.
Dnešní motory již splňují i ty nejpřísnější ekologické a emisní normy.
Náhon je řízen elektronicky a tak umožňuje plynulý pohyb vpřed i vzad. Rychlost nejrychlejších strojů dosahuje až 30 km/hod. Při plošném nasazení upraví sněžná rolba až 100 000 m2 za hodinu.
Pohon rolby je realizován pomocí hydraulických převodů nikoli mechanicky, jako u automobilů. 1. a 2. výstup pohání pojezdová čerpadla a ty poté hydromotor, přes planetovou převodovku na samotné pásy. 3. výstup je realizován přes čerpadlo hydraulického okruhu a pohání přídavná zařízení.
Některé modely na pohon stroje používají elektromotor ale pouze na pojezd, přídavná zařízení pohání systém hydraulický.
Kabina rolby
Karoserie posledních modelů obsahuje kabinu s panoramatickým velkoplošným předním sklem.
Jak řidič, tak spolujezdec sedí připoutaní bezpečnostními pásy. Sedadla jsou nastavitelná všemi směry, odpružená a vytápěná.
Sněžná rolba se řídí půlkruhovým volantem nebo joystickem a to levou rukou, protože pravá slouží k ovládání přídavného zařízení.
Před posádkou je velkoplošný digitální display, který informuje o pozici, nastavení a jiných funkcích stroje.
Na střeše kabiny jsou umístěny různé druhy a různý počet blikačů a xenonových reflektorů, které slouží nejen na samotný pojezd ale i pro obsluhu přídavného zařízení.
Parametry a základní prvky
- Šířka sněžné rolby se pohybuje od 2,5 do 5,5 metru.
- Délka rolby bývá 8 až 10 metrů a to včetně přední radlice a zadní frézy.
- Výška je kolem 3 metrů.
- Váha sněžné rolby bývá u těch nejmenších okolo 1,5 tuny, u největších až 11 tun.
- Maximální rychlost bývá i něco přes 20 km/hod.
- Návin lana je 15 až 17 km/hod.
- Spotřeba paliva u malých, nejúspornějších sněžných roleb bývá okolo 8 l/hod., u těch největších strojů až 20 l/hod.
- Obsah nádrže se pohybuje mezi 100 a 200 litry.
- Ceny jsou v řádech miliónů, ty nejvýkonnější sněžné rolby šplhají až k 10 miliónům.
Motor - Běžně se používají přeplňované vznětové motory nebo diesel-elektrické, které pohyb přenáší na kola turbodiesely o výkonu 250-320 kW. Kvůli větší stabilitě jsou umístěny velmi nízko v těžišti, aby se sněžná rolba na svahu nemohla převrátit. Výkon motoru se rozkládá v poměru 2/3 na pohon rolby a 1/3 na přídavná zařízení, ale hlavně na frézu.
Fréza - Jejím úkolem je narušovat ledové plotny a čechrat sníh. Nejmodernější frézy používané na sněžných rolbách jsou dnes vybaveny nejmodernější technologii jako je například elektronicky řízené kopírování terénu, což ulehčuje práci obsluze a zlepšuje kvalitu zpracovaného sněhového povrchu. Při rozhrnování sněhu lze frézu odmontovat.
Radlice - Původní modely byly vybaveny 4 polohovým systémem ovládání radlice, moderní modely již disponují s 12 polohovým. Radlice se tedy dá zvedat nahoru a dolů, do stran a naklápět, tedy prostorově naklápět dle potřeby. S pomocí radlice a speciálních háků se dají například přemisťovat i sněžná děla. Radlice se ovšem dá také demontovat a nahradit speciálním ramenem pro úpravu u-rampy.
Kola - Rolba má na každé straně pět klasických pásových kol a jedno ozubené, nazývané rozeta. První z klasických kol je napínací a slouží k napnutí pásu. Rozeta slouží k přenosu pohonu z motoru na pásy.
Pásy - Každý z pásů se skládá z hliníkových nebo ocelových lišt spojených gumovými pásky. Pásy sněžné rolby bývají 1 až 3 metry široké. Vedení pásu mezi napínacím kolem a rozetou zajišťují výkyvné vodící kladky.
Naviják - Některé sněžné rolby mají naviják opatřený ocelovým hákem. Naviják slouží k bezpečnosti, aby se rolba na příkrém svahu nepřevrátila. Ukotvuje se ocelovým hákem za oko, které je zabetonované v zemi na sjezdovce a tím se celá rolba jistí proti sklouznutí či převrácení. Naviják se automaticky podle potřeby navine či rozvine a pomáhá tak udržet stabilitu celého stroje. Délka lana se pohybuje od 1000 do 1500 metrů.
Přívěs - Jedná se o přívěs s ližinami pro úpravu běžeckých tratí, pro vytvoření běžecké stopy. Přívěs se montuje místo frézy.
Vybavení GPS
- Tímto moderním systémem se sněžné rolby začaly vybavovat od roku 2012.
- Díky této navigaci se zvýšila bezpečnost posádek při práci v noci nebo za velmi nepříznivého počasí.
- Systém GPS dokáže registrovat rolbu po areálu či svahu s přesností jednoho metru.
- Na velkém digitálním display v kabině řidiče je zobrazována např. upravená a neupravená plocha, objekty, kterým je potřebné se vyhnout, kam stroj nesmí zajet a ostatní informace, přičemž vše může navíc sledovat dispečer z kanceláře.
- Například třírozměrný satelitní systém iCON-3D navíc kontroluje s přesností na centimetr, také tloušťku sněhu pod jedoucím strojem.
Nejznámější výrobci
Švýcarská firma ROLBA Vyráběla sněžné rolby od roku 1973. Podle této firmy se dodnes tyto stroje nazývají.
Německá firma KASSBOHRER Vyráběla sněžné rolby již od roku 1969. Tato firma poprvé v roce 1984 vyrobila první model s navijákem. Aktuální řada strojů se jmenuje PistenBully
Česká firma KOVOSPORT
Kanadská společnost BOMBARDIER Vyrábí sněžné rolby od roku 1942.
Italská firma LEITNER Sněžné rolby začala vyrábět v roce 1970.
Finská společnost FORMATIC První rolbu vyrobili již v roce 1957.
Italská firma PRINOTH. Sněžné rolby vyrábí již od roku 1962.
Trochu historie
Do Evropy se začaly sněžné pásové rolby dovážet z Kanady a to již od roku 1964, pro potřeby úpravy sjezdovek a běžeckých tratí, zejména pak v Alpách byl o ně velký zájem.
Již od samého počátku se jim začalo lidově říkat „sněžné kočky“.
Postupně je začali vyrábět i Švýcaři, Italové a Němci.
Nejrozšířenějšími sněhovými rolbami v Evropě do roku 2000 byly stroje italské firmy Leitner pod označením LH-500.
Dnes přichází další výrobci z celého světa a přináší nové, modernější stroje, s podstatně vyššími výkonu a sofistikovanějším ovládáním.
Český trh
- Automobilka Škoda na konci roku 2016 začala vyrábět svou první sněžnou rolbu pod názvem Snowman.
- Stroj je vybaven silným plug-in-hybridním pohonem, který kromě velkého výkonu přinese tolik žádanou a preferovanou ochranu životního prostředí v podobě ekologického motoru.
- Škoda Snowman je s radlicí a s frézou dlouhá přes devět metrů a široká je 2,5 metru.
- Její maximální rychlost je 20 km/hod., otočí se prakticky na místě, dle technického popisu je schopena překonat stoupání až 100% a za hodinu práce si vezme 14 litrů paliva.
- Sněhová rolba Snowman je prvním modelem od značky Škoda.
- Výkon rolby je 295 kW, točivý moment 650 Nm a při jízdě ze svahu ukládá energii do ion-lithového akumulátoru.
- Velmi esteticky působí i jeho design. Karoserie disponuje plastickými klenutými plochami, které střídají ostré linie a zajímavými prvky, jako je logo značky, vertikální vzpěry a např. klínovitě střižené světlomety, odkazující na tradici českých sklářů.
- Mezi vychytávky patří např. magnetický držák na lopatu, klimatizovanou schránku pro usušení rukavic či čepice, vyhřívaný držák na termosku a součástí popelníku je integrované automatické hasicí zařízení, využívající k hašení samotného sněhu.
- Základní cena sněžné rolby od Škody Snowman je okolo 7,5 milionu Kč.
- Prodej byl zahájen jako první ve Švýcarsku, Rakousku a v Lichtenštejnsku.
LEDNÍ ROLBY
Činnost lední rolby
- Lední rolba má na podvozku speciální nože, kterými se, při vjezdu na ledovou plochu, zakousne do ledu a odřízne velmi tenkou vrchní vrstvu ledu v tloušťce 1-2 mm. Kousky ledu s odřezky a tříští odsaje čerpadlem z ledové plochy do nádrže na sníh. Tyto speciální nože jsou vyrobeny z ocele a musí se cca každých 14 dní vyměnit. A protože právě nože jsou nejdůležitější částí lední rolby na jejich kvalitě a ostrosti závisí i kvalita upraveného ledu.
- Po seříznutí ledu rolba z trysek vypustí studenou vodu, která zaplní hluboké rýhy pro bruslích.
- V poslední fázi vypustí ještě vlažnou, chemicky očištěnou vodu, která se nanáší přes speciální hadr a která naruší horní vrstvu starého ledu a dojde k jejich promíchání. Každou takovouto jízdou rolby se zvýší vrstva ledu o 1 mm.
- Celý proces a finální podobu ledu zajistí plachta, kterou rolba táhne za sebou.
- Středně velká lední rolba klasickou lední plochu o rozměrech 60x30 metrů zvládne upravit za 10 minut.
Pohon
Lední rolby jezdí jak na zemní plyn, na naftu, propan butan tak na elektřinu.
Elektrické rolby poháněné elektromotory se musí pravidelně dobíjet pomocí akumulátorů. Některé starší stroje však byly a jsou napájeny přímo ze sítě, díky navíjecího kabelu.
Řidičské oprávnění
I když rolba na upravu ledu dosahuje maximální rychlosti do 20 km/hod., nemůže jí řídit každý. Aby člověk mohl usednout na tento stroj a řídit ho, musí mít alespoň řidičské oprávnění s průkazem na řízení vysokozdvižného vozíku.
Základní parametry elektrické lední rolby
Motor: na střídavý proud 96 V o výkonu 22 kW.
Pohon: - Dvě elektrokola s napětím 2x24V.
Rychlost: - Až 17km/hod s plynulou regulací zadního a předního chodu.
Řídicí náprava: - Obsahuje posilovač včetně čidla otáčení.
Akumulátory: - Obsahuje dva akumulátory 24V/300Ah.
Nádrže: - Sněhová na 2,1 m3 a vodní na 550 l.
Pohon pracovních částí: - Dvě hydraulická čerpadla.
Kola: - čtyři kola s hroty velikosti 18x7-8.
Suport: - Pracovní záběr je 1,6 metrů.
Hmotnost: - s vodou váží 3,6 t bez vody 3,0 tuny.
Rozměry: - délka je 3,4 m, šířka 1,7 m, výška 1,7m a rozvor je 1,7 m.
Poloměr otáčení: - 2,5 metru.
Standartní vybavení:
- Zvláštní kartáč pro úpravu ledu u mantinelu, hydraulicky poháněný z místa řidiče.
- Speciální látka z mikrovláken pro uhlazení ledu, s hydraulickým ovládáním z místa řidiče.
- Osvětlení zásobníku sněhu pro vizuální kontrolu.
- Vyhřívaná kabina řidiče.
- Osvětlení lední rolby.
Základní parametry benzíno-plynové lední rolby
Pojezdový motor a pohon: - Rolbu pohání 54 kW motor na benzín nebo plyn PB (lze přepínat), propan butan je uložen ve dvou tlakových bombách a benzín v klasické nádrži.
Hydromotory: - Složeny ze dvou geromotorů, které pohánějí šneky a ořezávač a z feromotoru, který pohání koště.
Napětí zajišťuje 100 Ah baterie.
Koště i ořezávač jsou teleskopické a rotující.
Parkovací brzda je hydraulická.
Váha stroje: - Bez vodní náplně se pohybuje kolem 3,6 tuny, s vodou pak okolo 4,5 tuny.
Základní rozměry a parametry: - Délka rolby je 3,9 metrů, šířka 2,1 metrů a výška 2,9 metrů.
Vodní nádrž obsahuje 900 litrů vody, sněhová nádrž má objem něco málo přes 3 m3.
Poháněny jsou všechna čtyři kola s hroty o velikosti 225x70x15.
Rychlost rolby je max. 20 km/hod.
Rádius otáčení 3,9 m.
SNĚHOVÉ FRÉZY
Při výběru a zakoupení sněhové frézy je potřebné posoudit několik zásadních věcí. Z jak velké plochy budu sníh uklízet? Zda jen z chodníčku a vjezdu u baráku nebo většího prostranství, parkoviště či velkého dvora. Dalším aspektem je samotná frekvence uklízení sněhu. Zda se bude sníh odklízet ihned po napadání, nebo později až slehne. No a poslední otázkou je zda se bude sníh odklízet z pevněných nebo nezpevněných ploch. Podle všech tří kritérií potom budeme moci vybrat správnou sněhovou frézu.
Z čeho se fréza skládá
Motor: - Elektrické nebo benzínové. Motor pohání jak součásti frézy tak u dvoustupňových a třístupňových také pojezdová kola. Výhodou elektrických motorů je velmi tichý chod ale velmi malý výkon a záběr.
Šnek: - Bývá gumový ale většinou ocelový. Šnek odřezává sníh a transportuje ho do vyhazovacího komína nebo k lopatkám dalšího šneku.
Lopatky: - Lopatky sníh tlačí k turbíně.
Turbína: - Rotující turbína zpracuje sníh přiváděný lopatkami a vyfoukne do výletového komínku.
Komínek: - Komínek slouží k usměrnění vylétávajícího sněhu. Je naklápěcí a otočný a lze tedy sníh nasměrovat správným směrem a na požadovanou vzdálenost.
Jednostupňové frézy
- Tyto sněhové frézy mají omezené použití a to pouze pro zpevněné plochy a čerstvě napadaný sníh.
- Šnek frézy rotujícím pohybem dopravuje sníh do odhozové komory a následně sníh setrvačností pomocí lopatek vyhazuje komínem do strany a současně způsobuje vlastní pohyb celé frézy.
- Sníh odhodí maximálně do vzdálenosti 8 metrů.
- Název jednostupňová je odvozen od činnosti frézy. Ta pouze v jednom stupni za pomocí rotujícího šneku se posouvá a současně sbírá a vyhazuje sníh.
- Tyto frézy mívají většinou jen gumový šnek a ten je poháněn elektrickým, nebo slabším benzinovým motorem.
Dvoustupňové frézy
- Jedná se již o silnější stroje, které si poradí i s velmi hutným, zmrzlým sněhem a to i na nezpevněných plochách.
- Tento druh frézy používá místo vyhazovacích lopatek dva šneky, jeden šnek s pilovitými zuby sníh odkrojí, rozdrtí, nabere a posune a druhý šnek, v podobě vysokootáčkového ventilátoru, ho komínem vyhodí do strany. Proto mluvíme o dvou stupních.
- Záběry dvoustupňových sněhových fréz bývají od 56 cm až do 80 cm a výkon až 6,7 kW.
- Pohon pojezdu i jednotlivých částí zajišťuje benzinový motor. Ten může být v základním provedení jako LOW-END nebo špičkový, výkonnější jako HIGH-END.
- Startování je u některých typů klasické, na šnůru, jiné mají elektrický startér.
Třístupňové frézy
- Třístupňové sněhové frézy zpracovávají sníh ve třech fázích.
- První fázi představuje pracovní šnek ve tvaru X, který odřezává a hrne sníh do středu k ozubeným šnekům.
- Druhá fáze v podobě dvou ozubených šneků posune sníh k turbíně.
- Třetí, poslední fáze spočívá ve vymrštění sněhu turbínou ven.
- Tento typ sněhových fréz si poradí s jakýmkoliv sněhem i podmínkami.
- Mají pohon pojezdových kol, různý počet rychlostí vpřed a také zpátečku.
- Výkonnější třístupňové frézy mají místo pojezdových kol, pásy.
- Většinou bývají vybavení elektrickým startérem.
- Není opomenuto ani na vyhřívání rukojetí a osvětlení frézy při práci v noci.
- Komín pro vyhazování sněhu lze nasměrovat a pootočit přesně dle potřeby kam chceme, aby sníh létal.
Rady při nákupu sněhové frézy
- Základní výběr provedeme dle katalogu či nabídky prodejce.
- Zvážíme její použití a podmínky za jakých bude pracovat.
- Nezapomeneme ani na celkovou kontrolu stroje, např. zda je vyrobena z dostatečně kvalitního a pevného materiálu, oplechování by se nemělo prohýbat, lopatky šneku se nesmí při mechanickém tlaku ani hnout.
- Vhodné je zkontrolovat zda jí budete moci bezpečně ovládat a zda prvky pro řízení, jako je např. řadicí páka je umístěna na ovládacím panelu a vy k ní máte pohodlný přístup.
- A v neposlední řadě je velmi důležité se zeptat na dostupnost náhradních dílů a případný záruční i pozáruční servis.
Nejvýznamnější výrobci sněhových fréz
Na našem trhu je široká nabídka sněžních fréz, které nabízí celá řada prodejců. Mezi nejvíce nabízená a prodávaná lze zařadit následující značky:
HECHT, HUSQVARNA, HONDA, MTD, MURRAY, WOLF-GARTEN, TORO, SHARKS, VEGA, STIGA
Nabízíte nebo sháníte rolbu nebo frézu?
Zde můžete zdarma vložit inzerát >>