Sněžné skútry, zimní čtyřkolky, ATV snow quads Středočeský kraj
Vložte sem svou nabídku nebo poptávku jako první!
Sněhové skútry a čtyřkolky
Sněžný skútr
Prvním pokusem vyrobit sněžný skútr se zabýval v roce 1909 Američan O.C. Johnson, který vyrobil pouze saně poháněné motorem.
Jeho následovníkem byl také Američan, jménem Earl Eliason, který od roku 1924 vyráběl již zdokonalený stroj o výkonu 2,5 koně, ale zatím pouze také motorové sáně.
Současně však v Kanadě od roku 1922 vyrábí Joseph Armand Bombardier stroj osazen motorem s Forda a dřevěnou vrtulí na zádi.
Teprve roku 1937 ten samý konstruktér vyrobil stroj, který již můžeme nazvat prvním sněžným skútrem. Od té doby do současnosti je jeho firma jedna z hlavních výrobců sněžných skútrů pod značkami Ski-Doo a Lynx.
Jeho stroj měl nápravy odpružené listovými pery a měl výkon 20 koní. Zadní náprava byla osazena čtyřmi koly s kovovými pásy a vpředu dvě řiditelné ližiny.
Na sněhu dosahoval rychlosti 50 km/hod. Kovové pásy a ližiny se velmi jednoduše daly demontovat a vyměnit za běžná kola.
První tyto stroje používala americká pošta na zasněžených pláních a nedlouho poté se tento stroj ujal i v Jižní Africe jako písečné auto.
Dále vznikaly i další značky.
Od roku 1954 se vyrábí Polaris, od roku 1968 se vyrábí Yamaha, v roce 1971 přišly na svět populární ruské skútry Buran a od roku 1999 také stroje Tajga. Sněžné skútry byly vyráběny s dvoutaktními motory, ale od 21. století jsou stále více používány motory čtyřtaktní.
První závod sněžných skútrů se jel v ČR v roce 2002 a od té doby se pravidelně opakuje.
Základní dělení sněžných skútrů
Pracovní skútry
Jde o vícemístné stroje pro dva až tři pasažéry, mývají větší úložný prostor, tažné zařízení a příslušenství, jako je například nosič lyží. Pracovní sněžný skútr je schopen vyvinout rychlost až 150 km/hod. při 250 kg hmotnosti.
Turistické skútry
Tento druh je poněkud jednodušší a méně vybaven. Jeho rychlost je až 200 km/hod. Používá širší pásy 50 cm a více podobně jako skútry pracovní.
Sportovní skútry
Sportovní sněžné skútry bývají většinou jednomístné a slouží spíše pro sport a závody. Jsou mnohem lehčí, váží do 200 kg. Gumové pásy mají užší, maximální šíře je 40 cm.
Některé sportovní stroje jako např. značky Buran jsou opatřeny dvěma pásy. Velký důraz se klade na odpružení stroje.
Dětské skútry
Určeny pro nejmladší generaci.
Hlavní části sněžného skútru
Mezi základní části stroje patří následující:
pojezdový pás, napínací kladka pásu, hnací soukolí, zadní zavěšení pásu, vodící lišty, ližiny, zavěšení, motor, sání vzduchu do motoru, ventilace, kryt motoru, variátor, výfukové vedení, tlumič výfuku, koncovka výfuku, větrný štít řidiče, řídítka, palivová nádrž, sedlo, a další méně důležité části.
Základní uspořádání stroje
Rám je základní nosnou částí celého stroje, ke kterému je upevněn motor a ostatní části stroje. Spojení je realizováno tlumícími prvky k potlačení vibrací.
Motor je pružně spojen s jednorychlostní převodovkou, která plynule a průběžně předává pohon na hnací soukolí a to pohání pojezdový pás.
Pás je veden vodícími lištami přes jednotlivé kladky a soukolí k hnacímu kolu. Vodící lišta pásu je spojena s vinutými pružinami a tlumiči a tvoří odpružení stroje. Nad pásem prochází systém výfukového porubí a sedlo.
Řídítka jsou přes pružinové tlumiče spojena s ližinami pro řízení sněžného skútru.
Brzda je u výkonnějších strojů již kotoučová a nachází se v zadní části motorového prostoru u hnacího soukolí.
Průměrná délka sněžného skútru se pohybuje kolem 3 metrů, rozchod lyží do 1 metru, hmotnost dle provedení okolo 300 kg a průměrná cena okolo 300 000 Kč.
Motory a pohony sněžných skútrů
Spalovací motory - dvoudobé a čtyřdobé
Dvoudobé motory mají menší účinnost a celkově nižší výkon ale velmi výhodný poměr mezi hmotností a výkonem. Díky menší účinnosti mají ale vyšší spotřebu a větší znečištění ovzduší. Tato nevýhoda lze odstranit, pokud je motor konstruován s přímým vstřikováním.
Velká výhoda dvoudobých motorů s porovnáním čtyřdobých je jeho konstrukční jednoduchost, menší výrobní náklady a snadnější údržba.
Čtyřdobý motor je však spolehlivější, ekologičtější, s tišším chodem ale dražší.
Elektromotory
Velmi dobrý, ale dražší elektromotor je vybaven permanentními magnety, tyto motory mají vysokou účinnost.
Nejlevnější variantou je indukční provedení nebo spínaný reluktační motor a to hlavně s ohledem na jeho hmotnost, motor je asi o 15% lehčí než motor s permanentními magnety a o 35% lehčí než motor indukční.
Hybridní pohon - sériový a paralelní systém
Sériový systém využívá výhody, že spalovací motor není přímo spojen s pásem. Dle situace pomocí generátoru pohání elektromotor nebo dobijí akumulátory. Pracuje v ideálních otáčkách, čímž je velmi tichý a produkuje minimální množství emisí.
Celý tento sytém není složitý a někdy bývá označován jako hybrid range-extenderem.
Paralelní systém je nastaven tak, že umožňuje pohon buď spalovacím motorem, nebo elektromotorem. Každý motor pracuje v okamžiku, kdy je to pro tento motor nejvýhodnější. Oba motory však mohou pracovat i současně. Maximální rychlost lze docílit pomocí spalovacího motoru a naopak například větší akceleraci lze docílit tím, že elektromotor současně posílí spalovací motor.
Akumulátory
Problém akumulátorů je ten, že sněžné skútry pracují v extrémně nízkých teplotách.
NiCd nejběžnější a nejlevnější druh akumulátorů ale mají nejnižší energetickou hustotu a tím i výdrž.
NiMH jsou sice o třídu lepší než NiCd, ale i přesto se do sněžných skútrů moc nehodí.
Li-Ion kapacita těchto akumulátorů je 10 kWh což odpovídá asi 100 km jízdy.
Li-Air a Zinc-Air baterie tohoto typu mají mnohem lepší vlastnosti a budoucnost. Dají se rychle dobít, mají vysokou kapacity a výdrž.
Pojezdový pás
Pojezdový pás sněžného skútru musí být dostatečně pružný, aby byl dobře posouván vodícími kolečky ale na druhou stranu dostatečně pevný, aby se neroloval.
Jako materiál se používá butylová pryž vyztužená skelnými vlákny nebo u dražších modelů pak je použit kevlar.
U užitkových modelů se používají pásy širší, aby se zajistila větší trakce. Některé modely mají pásy dva. Širší pásy však přináší větší hmotnost stroje a menší jeho obratnost. Úzké pojezdové pásy přinášejí sice lepší manévrovatelnost a menší hmotnost ale přenesou menší výkon, více se propadají do sněhu a při vyšších rychlostech ztrácí stabilitu.
U většiny sněžných skútrů bývá šířka standardizovaná na 15 palců, což odpovídá přibližně 38 cm.
Délka pásu závisí na použití sněžného skútru a bývá od 129 do 166 palců.
Prostorový rám a kapotáž
Rám je velmi důležitou součástí celého sněžného skútru.
Na rámu je uchycen jak vlastní motor, tak ostatní komponenty. Uchycení je realizováno pomocí závěsů a na jejich kvalitě závisí i jízdní vlastnosti.
Zavěšení motoru a ostatních dílů určuje těžiště, které by mělo být co možná nejníže pro stabilitu sněžného skútru.
Jako materiál na výrobu rámů se používá ocel, hliník, slitiny nebo uhlíková vlákna. Výhodou hliníku je vysoká odolnost korozi a malá hmotnost. Uhlíková vlákna vynikají také velmi nízkou hmotností a pevností ale jsou poměrně drahá.
Kapotáž je také montována na nosný rám.
Kapotáž má za úkol tlumit hluk motoru a současně ho zakrýt, chrání jezdce před odlétajícím sněhem nebo zmrazky, zabraňuje vniknutí nečistot a v neposlední řadě působí esteticky, lze barevně vyladit celý stroj a pomocí vhodně zvolených hran a zakřivených ploch vytvořit neopakovatelný design.
Kapotáž bývá vyrobena ze sklolaminátu, kevlaru nebo karbonu. Výhodou všech těchto tří druhů materiálu je jejich tvárnost a pevnost v tenké vrstvě.
Vybrané ukázky druhů a možností sněžných skútrů
BEARCAT 5000 XT Groomer Speial
- Jedná se o pracovní druh sněžného skútru.
- Velmi robustní konstrukce.
- Motor je velmi silný, čtyřtaktní a vyznačuje se nízkou spotřebou a ekologičností.
- Lze za něj připojit závěsného nebo návěsného stopaře.
- Je vybaven velkým čelním ochranným štítem a zpětnými zrcátky.
- Má výstražný maják a konzoli se spínači pro ovládání stopaře.
- Základním vybavením je přední a zadní naviják, který se ovládá ze sedadla řidiče.
Arctic Cat M8000 153“SE
- Jedná se o sportovní a závodní sněžný skútr.
- Tento stroj je na špičkové technologické úrovni.
- Může se pochlubit velice silným, vzduchem chlazeným, motorem s velmi čistým spalováním, i když jde o dvoutaktní dvouválec s výkonem přes 160 koní.
- Speciálně upravený podvozek a karoserie minimalizuje hromadění sněhu a tak se za jízdy zvyšuje hmotnost skútru jen minimálně.
- Patří mezi nejlehčí a nejovladatelnější sněžní skútry.
PANTERA 7000 XT
- Jedná se o cestovní verzi sněžného skútru.
- Vhodný a velmi pohodlný stroj pro dopravu na sněhu.
- Pojezdová pás je 50 cm široký.
- Použita širokorozsahová třístupňová převodovka s mimořádně pomalou redukcí.
- Motor je velmi úsporný, 135 koní.
- Kromě hlavní 40 litrové nádrže má ještě 16 litrovou nádrž přídavnou a to tomuto sněžnému skútru umožňuje dojezd až 320 km.
- Součástí stroje jsou vyhřívaná sedadla a rukojeti, boční deflektory větru a mnoho úložného prostoru.
Lynx Yeti V-800
- Stále ještě nejprodávanější sněžný skútr v České republice.
- Cena se pohybuje okolo 380 tis. Kč.
- Osazen čtyřtaktním motorem s výkonem 64 koní.
- Aby skútr nezapadl do hlubokého sněhu má 60 cm široký pojezdový a hnací pás.
- Hmotnost stroje je 320 kg.
- Má elektrický startér, pod sedadlem a za ním dva velké úložné prostory a vyhřívaná řídítka.
BEARCAT 2000 XT
- Jedná se o kombinaci skútru cestovního a pracovního.
- Hodí se pro velmi těžkou práci a současně na dlouhé cesty.
- Stroj pohání dvouválec vzduchem chlazený o výkonu 62 koní.
- Pojezdový pás je vybaven patentovým výkyvným systémem, který se automaticky nastaví pro tahání těžkých saní nebo naopak pro cestování v hlubokém sněhu.
- Tento sněžný skútr může jezdit i ve třech, nebo místo třetí sedačky lze namontovat nákladní box.
Yamaha RS Viking Professional
- Dalším oblíbeným sněžným skútrem u nás, pro náročnější terén.
- Výkon motoru je až 120 koní.
- Cena se pohybuje kolem 370 tis. Kč.
- Obsahuje běžnou standardní výbavu jako vyhřívaná řídítka i držáky spolujezdce, úložný prostor pod sedačkou a jiné.
Tajga 500 Widetrak
- Pro zájemce, kteří hledají sněžný skútr v nižší cenové hladině.
- Cena tohoto stroje nepřesahuje 200 tis. Kč.
- Velmi oblíbený menší sněžný skútr s výkonem 43 koní, vhodný i na těžkou práci.
Podmínky provozu sněžných skútrů
V České republice pro sněžné skútry platí stejné podmínky jako pro řízení motocyklů.
Pro provoz na pozemních komunikacích musí být sněžný skútr registrován a musí mu být přidělena SPZ. Řidič musí být držitelem řidičského oprávnění A1, tedy velký motocykl. Musí být starší než 21 let a vybaven ochrannou helmou.
Pokud se budete se sněžným skútrem pohybovat mimo pozemní komunikace, tedy na zasněžené pláni, pak tento stroj můžete řídit bez řidičského oprávnění.
Čtyřkolky
Základní rozdělení:
- Sportovní čtyřkolky neboli QUADY
- Užitkové (rekreační) čtyřkolky označovány ATV
- Dětské čtyřkolky
- Vozidla typu SIDE-BY-SIDE
Sportovní čtyřkolky:
- Tento typ čtyřkolek je určen hlavně pro živější jízdu v terénu, driftování či závodění. Lze je však použít i na delší celodenní výlet.
- Jejich širší a rozpláclejší konstrukce zajišťuje velmi nízké těžiště a tak i s malou hmotností a velkým výkonem jsou velmi dynamické a stabilní.
- Mívají náhon pouze na zadní nápravu.
- Mohou mít klasickou převodovku nebo variátor.
- S variátorem je jízda snadná, nemusí se řadit, vše zajistí variátor, a proto se doporučuje začátečníkům volit jejich první čtyřkolku s variátorem.
- Varianta s mechanickou převodovkou je běžná jako u motocyklů, tedy řazení nohou a sepínání spojku rukou.
Užitkové čtyřkolky:
- Tyto stroje jsou těžší, robustnější konstrukce a vyšší.
- Vlastní kapotáž včetně blatníků je vyrobena s velkou dokonalostí aby chránila jezdce i stroj proti blátu a vodě.
- Náhon je realizován na všechna čtyři kola a tím je zajištěna dobrá průchodnost terénem, trakce a tažná síla.
- Na přední i zadní části stroje jsou ocelové nebo plastové rámy na uchycení zavazadel nebo menšího nákladu.
- Užitková čtyřkolka je vyšší hmotnosti, má vyšší pérování a lze přepojit na přední náhon.
- Stroje lze vybavit variátorem s redukcí do pomala a se schopností brzdit motorem.
- Některé typy mají uzávěrku předních diferenciálů.
- Zadní náhon je řešen řetězem nebo kardanem. Kardan je velice odolný, bytelný a v podstatě bezúdržbový, ale dražší. Řetěz je levnější variantou.
- Užitkové čtyřkolky se hodí jak do terénu, používají se na stavbách, letištích, na farmách a v lese ale hodí se i na výlety.
- Některé typy lze v zimním období a za dostatečného množství sněhu přemontovat z kol na kolové pásy a tím získat podobu sněžného skútru nebo sněžné rolby.
- Doporučuje se při jízdě se čtyřkolkou po běžné asfaltové komunikaci přepnout na zadní náhon, stroj je pak mnohem lépe ovladatelný.
Dětské čtyřkolky:
-
Dětské čtyřkolky jsou určeny pro děti již od 3 let, pro lepší stabilitu je zesílený rám, mají automatiku a některé i dálkové ovládání. Brzda a plyn je ovládaný jedním pedálem (sešlápnutím se zrychluje, pouštěním pedálu stroj sám brzdí)
-
Motor:
elektrický – maximální rychlost 20 km/hod, mají akumulátor, nevhodné do terénu.
spalovací – maximální rychlost 50 km/hod, mají čtyřtaktní motor a lze použít do mírného terénu.
-
Standardní vybavení:
Přední světlo včetně signalizace směru jízdy. Třípolohový omezovač rychlosti. Display pro signalizaci stavu baterie. Kotoučové brzdy. Odpružení přední i zadní nápravy. Polohovatelné sedadlo. Baterie včetně nabíječky. Ochranný rám. Houkačka. Bezpečnostní pásy.
Dětské čtyřkolky bývají opatřeny zamykatelným omezovačem rychlosti, zadním úložným prostorem, anatomickými sedačkami, řadicí pákou pro pojezd vpřed a vzad a nabíječkou pro akumulátor.
Vozidla typu SIDE-BY-SIDE
Základní charakteristika:
- Tyto stroje se pohybují svým vzhledem a funkčností mezi čtyřkolkami a terénními auty.
- Řidič a spolujezdec sedí vedle sebe a místo řídítek je klasický volant.
- Funkční vlastnosti čtyřkolek jsou zachovány.
- Stroje SIDE-BY-SIDE se cenově pohybují od 150 000 Kč do 300 000 Kč.
- Tyto vozidla jsou oproti čtyřkolkám delší a širší, což přináší větší stabilitu při náklonech se svahu.
- Okolo kapoty mají navíc ochranný rám, takže při práci v terénu jsou bezpečnější.
- Stejně jako čtyřkolky k pohonu využívají variátor a mají pohon na všechna čtyři kola.
Historicky první vozítko typu SIDE-BY-SIDE:
- POLARIS Ranger XP, při jeho vzniku šlo vlastně o plastem kapotované čtyřkolky v podobě dnešních multikár.
- Místo klasických řídítek se začal používat volant a na korbičce se uvezlo relativně mnoho materiálu.
- Výhodou zůstala velká obratnost v terénu.
- Jedná se o novinku z roku 2005.
- Do tohoto průkopníka vozů SIDE-BY-SIDE se vešla tříčlenná posádky.
- O dva roky později, tedy v roce 2007 přibyla i kapotáž.
- Byl vybaven kapalinou chlazeným motorem o výkonu 40 koní.
- Startování i celý jeho provoz byl uzpůsoben až do mínus 25° C.
- Pohybovat se mohl maximální rychlostí do 80 km/hod.
- Palubní deska byla bohatě vybavena, tachometrem, palivoměrem, otáčkoměrem, měřičem motohodin, ukazatelem zařazené rychlosti a další diagnostikou.
- Pro jízdu v noci byl stroj vybaven halogeny o výkonu 35 W.
- Rám vozidla POLARIS Rangeru XP byl z ocelových trubek, pokryt plastovou karoserii a stroj si automaticky zapojoval do záběru všechna čtyři kola dle terénu.
- Za kabinou měl sklápěcí korbu o velikosti jedné klasické palety, na kterou se dalo naložit až půl tuny.
- Součástí stroje bylo tažné zařízení pro až 875 kg přívěs.
- Brzdy měl kapalinové, hydraulické.
- Pro bezpečnost až tří členné posádky sloužil trubkový rám a bezpečnostní pásy.
Nejmodernější typ vozidla SIDE-BY SIDE:
- POLARIS RZR 900 XP, je novinkou od španělské továrny Polaris.
- Tento nový stroj má dvě rychlosti dopředu, jednu dozadu, neutrál a parkovací polohu.
- Náhon na všechna čtyři kola, doplněný přepínacím elektronickým tlačítkem na přístrojové desce.
- Typické pro tyto vozidla je jednoduchost interiéru a omyvatelná palubní deska i sedačky, což umožňuje celý vnitřek vozidla umýt běžnou tlakovou myčkou.
- Tento typ je na rozdíl od jeho předchůdců spíše sportovní než pracovní.
- Pohon zajišťuje řadový dvouválec s výkonem 88 koní.
- Má velmi příznivý poměr hmotnost výkon, protože váží jen 500 kg.
- Na zadní kola se výkon od motoru přenáší rozvodovkou na přední diferenciálem.
- Podvozek je tvořen dvojitými A ramenu upředu a vzadu jsou dlouhá vlečná ramena a příčné vzpěry.
- Zajímavostí u tohoto modelu je odpružený volant.
- Maximální rychlost se pohybuje okolo 115 km/hod.
- K tomuto stroji lze dokoupit mnoho doplňků od střechy až po široký audiosystém.
- Cena se pohybuje okolo 500 000 Kč.
Na čtyřkolky se dají namontovat i pásy. Pak se mohou pohybovat i po sněhu, nebo v bahnitém terénu.
Na čtyřkolku lze nasadit i sněhovou radlici a díky závěsnému zařízení také například sekačku s vlastním pohonem.
U čtyřkolek typu side-by side jsou i korbičky např. na svoz dřeva z lesa atd.
Podmínky provozu
Ač u všech čtyřkolek i vozidel typu side-by-side je ve velkém technickém průkaze stroj uvedený jako motocykl, pro řízení na pozemních komunikací je nutné řidičské oprávnění skupiny B, tedy na osobní automobil.
Tříkolka Polaris Sligshot
- Novinka na českém trhu.
- Nejedná se ani o auto, ani o motorku ani o čtyřkolku.
- Jde o sportovní tříkolku, která má dvě kola vpředu a pouze jedno vzadu.
- Toto zadní kolo je široké, vyrobeno z litiny, jednostranně zavěšené na kyvném, robustním ramenu z hliníku.
- Kabina, podobně jako u čtyřkolek a vozidel side-by-side je minimalistická a opět vhodné pro mytí běžnou tlakovou myčkou.
- Sedadla jsou doplněna vysokými, hliníkovými, bezpečnostními rámy,
- Tříkolka nemá dveře ani střechu, ale má čelní ochranné sklo.
- Za sedadly jsou k dispozici dvě uzamykatelné schránky.
- Při jízdě se vyžaduje helma, homologovaná na motorku.
- Řidičské oprávnění se vyžaduje jako na osobní auto.
- Motor je čtyřválec o výkonu 173 koní, ukryt pod kapotou, která se spolu s blatníky otevírá směrem vpřed.
- Řazení zajišťuje manuální pětistupňová převodovka, která pomocí kardanu přenáší pohyb na zadní kola přes kevlarový řemen, vyztužený karbonem.
- Maximální rychlost se pohybuje okolo 220 km/hod.
- Cena tříkolky pro český trh je cca 800 000 Kč.
Nabízíte nebo sháníte zimní skútr nebo čtyřkolku?
Zde můžete zdarma vložit inzerát >>