Sněžná kola, snowbike, fatbike Zlín
Vložte sem svou nabídku nebo poptávku jako první!
Sněžná kola a Fat bikes
U zrodu sněžných kol u nás a jejich duchovním otcem je cyklista Jan Kopka. Ten se jako první Čech také zúčastnil cyklistických závodů v extrémních podmínkách.
Sněžná kola byla zpočátku označována jako snowbike a dnes se setkáváme s označením fatbike, což překládáme jako tlusté kolo. Původně byla určena pouze pro jízdu ve sněhu zasněženou zimní krajinou. Dnes se jejich používání rozšířilo i na hluboký písek nebo nezpevněný terén.
Sněžná kola, pod označením fatbike, jsou trendem současnosti. Základní modely jsou vyrobeny s hliníkovým nebo ocelovým rámem. Špičkové modely jsou vyrobeny z karbonu. Dnes se již můžeme setkat i s elektrofatbiky a dokonce se vyrábí i dětské modely. Sněžná kola, pokud jezdí pouze ve sněhu a na mrazu, nepotřebují takřka žádnou údržbu, stačí jen mazat řetěz suchým mazivem.
Jan Kopka se již po roce 2003 spojil s českou rámařskou firmou Duratec, se kterou začal vyrábět sněžná kola. Tato kola jsou nápadná velmi robustní konstrukcí, pevnými vidlicemi, velmi širokými ráfky a masivními pneumatikami.
Nejspecifičtějším rysem těchto kol je jízda na podhuštěných pneumatikách. Správné nahuštění resp. podhuštění pneumatik je hlavní předpoklad úspěšné jízdy ve sněhu nebo písku. Na tvrdém povrchu se použije stejný tlak, na který jsme zvyklí a i přes širší pneumatiky není valivý odpor o moc větší.
Pokud povrch, po kterém kolo jede, měkne, musí se tlak upouštět, aby Vás polštář vytvořený pneumatikou udržel na povrchu. Valivý odpor podhuštěné pneumatiky na měkkém povrchu je i tak stále překvapivě nízký.
V současné době je na našem trhu velký výběr těchto strojů a je opravdu z čeho vybírat. Pokud budeme fatbike chtít jen vyzkoušet, existuje celá řada půjčoven.
Řada šesti vývojových etap sněžných kol
1) První sněžné kolo
- První sněžné kolo v České republice bylo vyrobeno již na podzim v roce 2002.
- Trekkingové 29“ ráfky byly zatím slepeny dva dohromady.
- Výplet kola byl použit klasický z leva doprava a opačně.
- Přes slepené ráfky se roztáhly pláště WTB 29“x 2,4 do větší šíře.
- Na tomto prvním sněžném kole byla použita odpružená vidlice, která se již do dalších tipů nemontovala.
- Brzdy byly hydraulické značky HOPE a bylo možné je seřizovat i za jízdy.
- Pro jízdu v hlubším sněhu byla k dispozici na přední vidlici i ližina.
2) Devil a Terrain Bike
- Práce na těchto dalších typech sněžných kol začala již následujícího roku, tedy v březnu 2003.
- Rámy byly svařované a jako materiál byla použita ocel.
- Vidlice byly již pevné, na rozdíl od předchůdce, kde byly použity nevhodné, odpružené.
- Změna nastala i u brzd, kde byly použity brzdy ráfkové cantilévry.
- Kola byla 26“ s dvojitými či trojitými ráfky, které byly již svařené.
- Obutí kola představovaly v té době nejširší dostupné gumy sjezdové 2,75“.
3) Le Moose
- O tři roky později, tedy v roce 2006 přichází na svět další model z vývojové řady sněžných kol.
- Rám zůstal ocelový, ale byl uzpůsoben pro větší, 29“ kola se zadním rozšířením, pro zimní ráfky až 56 mm.
- Tato vývojová řada přišla s novinkou v podobě velké univerzálnosti modelu. Změnou kol nebo plášťů šlo docílit čtyř různých variant sněžného kola.
Zimní speciál
Díky dvojitým ráfkům je určený pro bikování v lehčím zimním terénu, po cestách a zasněžených neudržovaných silnicích.
Horské kolo
Jedná se o kolo se závodními parametry s 29“ silničními nebo MTB ráfky obuté do 29“ pláště pro horská kola.
Trekingové kolo
Používají se trekingové pláště 29“ pro lehčí terény, horší silnice nebo lesní cesty, kolo díky lehčím a užším plášťům ještě zrychlí.
Silniční kolo
Po obutí silničních plášťů se z kola stává varianta silniční s lehkou a rychlou jízdou po běžných pozemních komunikacích.
Mnoho lidí se jen velmi těžko rozhoduje mezi trekingovým nebo horským kolem. Proto zakoupením sněžného kola „Le Moose“ mají doma kola obě, stačí jen přikoupit navíc pár plášťů.
4) Snow Tiger
- V témže roce, jako spatřilo světlo světa sněhové kolo Le Moose, vznikl i tento čistokrevný sněžný speciál.
- Ocelový rám je vyroben se širokou zadní stavbou a pevnou širokou vidlicí.
- Ráfky lze použít až do šíře 7,5 cm.
- Nevhodnou odpruženou vidlici plně nahradí podhuštěné bantamy.
- Brzdy v této modelové řadě jsou použity hydraulické nebo mechanické kotoučové ale lze namontovat také brzdy ráfkové. Ideální kombinací je zadní mechanická kotoučová a přední V-brzda.
- Světlost rámu je o trochu zvýšena, pro lepší prostupnost sněhem a terénem.
5) Big Paw
- V roce 2007 ve spolupráci s firmou Duratec vzniká další krasavec z řady sněžných kol.
- Má obuté pneumatiky o šíři 4“.
- Rám je opět vyroben se širokou, speciálně excentrickou zadní stavbou včetně excentrické a široké přední vidlice.
- Stroj je vybaven mechanickými kotoučovými brzdami. Rám má uchycení i pro V-brzdy, ale ty díky výšce pneumatiky nelze použít. Toto uchycení lze použít na montáž přídavných nosičů.
- Kolo má ještě větší průjezdnost než model Snow Tiger.
- I přes dosti velké pneumatiky má kolo překvapivě malý jízdní odpor.
- Přes velmi robustní konstrukci váží jen 14 kg.
6) Snowdoor
- Tento model fatbiku byl poprvé vystaven v roce 2012 v Brně a již následující rok šel do výroby.
- Jeho základem jsou ráfky 10 cm široké, tedy o 3,7 cm širší než u Big Paw.
- Také má 5“ pneumatiky, o palec větší než jeho předchůdce.
- Rám tvoří velice široká excentrická zadní stavba, jakož i široká přední vidlice.
- Vpředu i vzadu jsou použity běžné zadní náboje MTB o šíři 135 mm.
- Taktéž u tohoto modelu byla opět o něco zvětšena světlost kola.
- Snowdoor je vybaven mechanickými kotoučovými brzdami.
- Na nosném rámu jsou úchyty pro upevnění nosičů a to jak ve předu tak vzadu.
- Možnost připevnit košík je klasicky v rámu, ale i na spodní straně šikmé rámové trubky.
- Tento model má překvapivě malý jízdní odpor na sněhu, ale o trochu horší na tvrdém povrchu.
- Hmotnost oproti Big Pawu nepatrně vzrostla.
- Po částečném vypuštění pneumatik, plynulém záběru a dobrém rozložení těžiště se dá projet mnohem měkčím sněhem než na předchozím modelu.
- Není nutno tak často pumpovat a zase vypouštět, díky širším ráfkům a většímu objemu pneumatik a současně to přináší báječnou stabilitu a ovladatelnost kola při pomalé jízdě.
Sněžná kola na elektrický pohon
Úplně samostatnou a velmi zajímavou kapitolou jsou fatbiky s názvem LEBOWSK-e.
Tato sněžná kola jsou konstrukčně řešena podobně jako běžné fatbiky, ale navíc disponují elektrickým pohonem.
Tento pohon je řešen jako středový a i když nešlape úplně za jezdce, funguje jako tzv. posilovač, který překonává větší odpor extra silných pneumatik a tím i valivého odporu celého stroje. Záleží na tom, jaký je momentálně zapnut asistenční režim, který umožní jezdci se pohodlně vozit nebo usilovně překonávat náročný terén.
Elektrický pohon dal klasickému sněžnému kolu či fatbiku úplně nový rozměr a tím se tento stroj stal ještě větším trhákem na terénní supersport.
Charakteristické vlastnosti:
- Na elektrické fatbiky se montují elektropohony od americké firmy Bosch.
- Kolo s elektropohonem projede i ten nejnáročnější terén, běžný jezdec se může porovnávat s trénovanými jedinci a navíc všude, kde se s tímto unikátem kdokoli objeví, strhne na sebe velkou pozornost.
- Po zkušenostech z minulých let je místo pružné přední vidlice použita pevná, která se lépe osvědčila. Stroj o něco odlehčí a zvýší torzní tuhost při zatáčení. A nerovnosti místo odpružené vidlice eliminují samotné široké a tlusté pláště.
- Tam, kde klasický fatbike již ztrácí akceleraci, elektropohon to elegantně vykompenzuje.
- Dojezd takového to stroje závisí na zvolené asistenci, profilu trati a teplotě, ale udává se přibližně 30-40 kilometrů v terénu.
- Pro velmi prudký sjezd terénem je elektro fatbike vybaven teleskopickou sedlovkou.
- Optimální přilnavost plášťů je při huštění na jednu atmosféru, maximální tlak je pak dvě atmosféry.
- Všechny hadičky od kotoučových brzd a bowdeny jsou ukryté v rámu. Otvorem na přední straně rámu je zavedena veškerá kabeláž z řídítek a za pohonnou jednotkou kabeláž vychází ven.
- I přes relativně těžký elektropohon, celé kolo není extra těžké, jeho hmotnost se pohybuje mezi 20 a 25 kilogramy.
- Pohon Bosch je vybaven čtyřmi módy, Turbo, Sport, Tour a Eco. Mód Turbo je nejsilnější. Módy Sport a Tour je určeny na jízdu po rovině nebo do kopce. Eco mód je nejslabší a používá se většinou jen na dojetí, když dochází baterie.
- Pohon pomocí asistence se vypíná při rychlosti 25 km/hod.
- Kolo je vybaveno 180 mm kotoučovými brzdami.
- Rychlost elektro fatbiku není technicky omezena, ale je omezena legislativními podmínkami a při provozu po pozemní komunikaci je omezena jeho rychlost na 25 km/hod tak jako u běžného elektrokola.
Největší výrobci fatbiků a jejich modely
Fatbike FELT
Legendární americká firma, fungující od roku 1980, vyrábí různé druhy kol a v posledních letech se zaměřuje také na výrobu fatbiků.
Fatbike GIANT
Největším světovým výrobcem jízdních kol a dnes již také fatbiků, je světoznámá značka z Tchaj-wanu.
Fatbike LIV
Jedná se o první Tchaj-wanskou dámskou cyklistickou značku kol, která již dnes má v plánu výrobu fatbiků upravenou pro ženy.
Fatbike KELLIS
Kvalitní slovenský výrobce kol, doplňků a cyklistického oblečení.
Fatbike AUTHOR
Jedná se o největší a nejprodávanější značku kol v České republice. I tato firma nezaspala vývoj a poslední roky se zaměřuje na výrobu také fatbiků.
Fatbike BBB
Nizozemská společnost vyrábějící cyklistické doplňky, komponenty a oblečení na kolo. Vyrábí i jednotlivé komponenty, které se montují na fatbiky.
Fatbike SCHWALBE
Jedničkou mezi výrobci plášťů je tato německá firma, která se podílí i na výrobě širokých pneumatik pro fatbiky.
Nejprodávanější fatbiky na našem trhu
Klasika FATBIKE AUTHOR SU-MO cena cca. 28 000 Kč
FATBIKE FELT DOUBLE-DOUBLE 70 cena cca. 27 000 Kč
FATBIKE FELT DOUBLEDEE 10 cena cca. 50 000 Kč
FATBIKE FELT DOUBLE-DOUBLE 30 cena cca. 34 000 Kč
Dětské FATBIKE 24“ FELT CRUNCHER cena cca. 13 000 Kč
FATBIKE FELT CRUNCHER 20 cena cca. 13 000 Kč
Elektrické FELT LEBOWSK-E 10 cena cca. 100 000 Kč
FATBIKE AUTHOR SU-MO cena cca. 31 000 Kč
FATBIKE FELT LEBOWS-E cena cca. 130 000 Kč
Ceny jsou pouze orientační a slouží jen pro představu.
Závěrečné shrnutí
Označování sněžných kol prošlo vývojem a název sněžné kolo nahradil anglický výraz snowbike, protože kolo bylo neprávem považováno pouze jako kolo do sněhu.
Zkušenosti ze světa ale i z domova, přináší novou vlnu rozvoje těchto kol s označením fatbike. S tímto označením přichází i ta skutečnost, že kola se již nepoužívají jen do sněhu, ale jezdí se na nich po celý rok.
A tak i u nás ho nadšenci do těchto kol označují výstižným názvem „tlusťoch“.
Široké gumy těchto kol mají výbornou přilnavost a při přejezdu přes kámen nebo kořen ho doslova obalí a naopak ve sněhu se neboří a drží stopu i na nezpevněném povrchu. Tam kde běžná kola a to i například horská, již nejedou, fatbike se správně upuštěnými pneumatikami pokračuje bez problémů.
Všechny překážky, kameny, kořeny, větve, kterým se běžným kolem musíte vyhýbat a neustále vybírat tu správnou stopu, fatbike běžně přejede. Tím nemusíte tolik kličkovat a jízda v terénu je plynulejší a tím i úspornější.
Dalším místem, kde fatbike vyhrává, jsou mokré partie jako bažinky a rašeliniště, kde se normální pneumatika zařezává a propadá, tlusťoch jede dál.
Do těžkých terénních úseků je fatbike těžko překonatelný a je silnou zbraní. Při závodech asi první nebudete, ale pokud Vám jde hlavně o adrenalinový zážitek a pocit z jízdy, pak je fatbike tou správnou volbou. Na silnici nebo hladké prašné cestě prostě pořádně napumpujete a jedete dál.
Jízda na tomto kole přináší nejen neopakovatelný zážitek z jízdy, ale stáváte se i centrem pozornosti. Pokud Vám tedy nevadí zájem veřejnosti a rádi se pouštíte do řečí s lidmi, zjistíte, že reakce lidí které budete kolem sebe míjet, budou většinou pozitivní.
Nabízíte nebo sháníte Fatbike?
Zde můžete zdarma vložit inzerát >>