Prodám / Yamaha Vikong V540 III
Cena | 45000 Kč |
Datum | 29. 01. 2024 |
Region | Zlínský |
Město | Vsetín |
Typ | Skútry a čtyřkolky |
Vítejte v inzertním serveru se zimním vybavením.
Vkládat můžete neomezené množství soukromých i firemních inzerátů zdarma.
Cena | 45000 Kč |
Datum | 29. 01. 2024 |
Region | Zlínský |
Město | Vsetín |
Typ | Skútry a čtyřkolky |
Cena | 3000 Kč |
Datum | 22. 11. 2023 |
Region | Karlovarský |
Město | Karlovy Vary |
Louny |
Typ | Skútry a čtyřkolky |
Sněžný skútr
Prvním pokusem vyrobit sněžný skútr se zabýval v roce 1909 Američan O.C. Johnson, který vyrobil pouze saně poháněné motorem.
Jeho následovníkem byl také Američan, jménem Earl Eliason, který od roku 1924 vyráběl již zdokonalený stroj o výkonu 2,5 koně, ale zatím pouze také motorové sáně.
Současně však v Kanadě od roku 1922 vyrábí Joseph Armand Bombardier stroj osazen motorem s Forda a dřevěnou vrtulí na zádi.
Teprve roku 1937 ten samý konstruktér vyrobil stroj, který již můžeme nazvat prvním sněžným skútrem. Od té doby do současnosti je jeho firma jedna z hlavních výrobců sněžných skútrů pod značkami Ski-Doo a Lynx.
Jeho stroj měl nápravy odpružené listovými pery a měl výkon 20 koní. Zadní náprava byla osazena čtyřmi koly s kovovými pásy a vpředu dvě řiditelné ližiny.
Na sněhu dosahoval rychlosti 50 km/hod. Kovové pásy a ližiny se velmi jednoduše daly demontovat a vyměnit za běžná kola.
První tyto stroje používala americká pošta na zasněžených pláních a nedlouho poté se tento stroj ujal i v Jižní Africe jako písečné auto.
Dále vznikaly i další značky.
Od roku 1954 se vyrábí Polaris, od roku 1968 se vyrábí Yamaha, v roce 1971 přišly na svět populární ruské skútry Buran a od roku 1999 také stroje Tajga. Sněžné skútry byly vyráběny s dvoutaktními motory, ale od 21. století jsou stále více používány motory čtyřtaktní.
První závod sněžných skútrů se jel v ČR v roce 2002 a od té doby se pravidelně opakuje.
Základní dělení sněžných skútrů
Pracovní skútry
Jde o vícemístné stroje pro dva až tři pasažéry, mývají větší úložný prostor, tažné zařízení a příslušenství, jako je například nosič lyží. Pracovní sněžný skútr je schopen vyvinout rychlost až 150 km/hod. při 250 kg hmotnosti.
Turistické skútry
Tento druh je poněkud jednodušší a méně vybaven. Jeho rychlost je až 200 km/hod. Používá širší pásy 50 cm a více podobně jako skútry pracovní.
Sportovní skútry
Sportovní sněžné skútry bývají většinou jednomístné a slouží spíše pro sport a závody. Jsou mnohem lehčí, váží do 200 kg. Gumové pásy mají užší, maximální šíře je 40 cm.
Některé sportovní stroje jako např. značky Buran jsou opatřeny dvěma pásy. Velký důraz se klade na odpružení stroje.
Dětské skútry
Určeny pro nejmladší generaci.
Hlavní části sněžného skútru
Mezi základní části stroje patří následující:
pojezdový pás, napínací kladka pásu, hnací soukolí, zadní zavěšení pásu, vodící lišty, ližiny, zavěšení, motor, sání vzduchu do motoru, ventilace, kryt motoru, variátor, výfukové vedení, tlumič výfuku, koncovka výfuku, větrný štít řidiče, řídítka, palivová nádrž, sedlo, a další méně důležité části.
Základní uspořádání stroje
Rám je základní nosnou částí celého stroje, ke kterému je upevněn motor a ostatní části stroje. Spojení je realizováno tlumícími prvky k potlačení vibrací.
Motor je pružně spojen s jednorychlostní převodovkou, která plynule a průběžně předává pohon na hnací soukolí a to pohání pojezdový pás.
Pás je veden vodícími lištami přes jednotlivé kladky a soukolí k hnacímu kolu. Vodící lišta pásu je spojena s vinutými pružinami a tlumiči a tvoří odpružení stroje. Nad pásem prochází systém výfukového porubí a sedlo.
Řídítka jsou přes pružinové tlumiče spojena s ližinami pro řízení sněžného skútru.
Brzda je u výkonnějších strojů již kotoučová a nachází se v zadní části motorového prostoru u hnacího soukolí.
Průměrná délka sněžného skútru se pohybuje kolem 3 metrů, rozchod lyží do 1 metru, hmotnost dle provedení okolo 300 kg a průměrná cena okolo 300 000 Kč.
Motory a pohony sněžných skútrů
Spalovací motory - dvoudobé a čtyřdobé
Dvoudobé motory mají menší účinnost a celkově nižší výkon ale velmi výhodný poměr mezi hmotností a výkonem. Díky menší účinnosti mají ale vyšší spotřebu a větší znečištění ovzduší. Tato nevýhoda lze odstranit, pokud je motor konstruován s přímým vstřikováním.
Velká výhoda dvoudobých motorů s porovnáním čtyřdobých je jeho konstrukční jednoduchost, menší výrobní náklady a snadnější údržba.
Čtyřdobý motor je však spolehlivější, ekologičtější, s tišším chodem ale dražší.
Elektromotory
Velmi dobrý, ale dražší elektromotor je vybaven permanentními magnety, tyto motory mají vysokou účinnost.
Nejlevnější variantou je indukční provedení nebo spínaný reluktační motor a to hlavně s ohledem na jeho hmotnost, motor je asi o 15% lehčí než motor s permanentními magnety a o 35% lehčí než motor indukční.
Hybridní pohon - sériový a paralelní systém
Sériový systém využívá výhody, že spalovací motor není přímo spojen s pásem. Dle situace pomocí generátoru pohání elektromotor nebo dobijí akumulátory. Pracuje v ideálních otáčkách, čímž je velmi tichý a produkuje minimální množství emisí.
Celý tento sytém není složitý a někdy bývá označován jako hybrid range-extenderem.
Paralelní systém je nastaven tak, že umožňuje pohon buď spalovacím motorem, nebo elektromotorem. Každý motor pracuje v okamžiku, kdy je to pro tento motor nejvýhodnější. Oba motory však mohou pracovat i současně. Maximální rychlost lze docílit pomocí spalovacího motoru a naopak například větší akceleraci lze docílit tím, že elektromotor současně posílí spalovací motor.
Akumulátory
Problém akumulátorů je ten, že sněžné skútry pracují v extrémně nízkých teplotách.
NiCd nejběžnější a nejlevnější druh akumulátorů ale mají nejnižší energetickou hustotu a tím i výdrž.
NiMH jsou sice o třídu lepší než NiCd, ale i přesto se do sněžných skútrů moc nehodí.
Li-Ion kapacita těchto akumulátorů je 10 kWh což odpovídá asi 100 km jízdy.
Li-Air a Zinc-Air baterie tohoto typu mají mnohem lepší vlastnosti a budoucnost. Dají se rychle dobít, mají vysokou kapacity a výdrž.
Pojezdový pás
Pojezdový pás sněžného skútru musí být dostatečně pružný, aby byl dobře posouván vodícími kolečky ale na druhou stranu dostatečně pevný, aby se neroloval.
Jako materiál se používá butylová pryž vyztužená skelnými vlákny nebo u dražších modelů pak je použit kevlar.
U užitkových modelů se používají pásy širší, aby se zajistila větší trakce. Některé modely mají pásy dva. Širší pásy však přináší větší hmotnost stroje a menší jeho obratnost. Úzké pojezdové pásy přinášejí sice lepší manévrovatelnost a menší hmotnost ale přenesou menší výkon, více se propadají do sněhu a při vyšších rychlostech ztrácí stabilitu.
U většiny sněžných skútrů bývá šířka standardizovaná na 15 palců, což odpovídá přibližně 38 cm.
Délka pásu závisí na použití sněžného skútru a bývá od 129 do 166 palců.
Prostorový rám a kapotáž
Rám je velmi důležitou součástí celého sněžného skútru.
Na rámu je uchycen jak vlastní motor, tak ostatní komponenty. Uchycení je realizováno pomocí závěsů a na jejich kvalitě závisí i jízdní vlastnosti.
Zavěšení motoru a ostatních dílů určuje těžiště, které by mělo být co možná nejníže pro stabilitu sněžného skútru.
Jako materiál na výrobu rámů se používá ocel, hliník, slitiny nebo uhlíková vlákna. Výhodou hliníku je vysoká odolnost korozi a malá hmotnost. Uhlíková vlákna vynikají také velmi nízkou hmotností a pevností ale jsou poměrně drahá.
Kapotáž je také montována na nosný rám.
Kapotáž má za úkol tlumit hluk motoru a současně ho zakrýt, chrání jezdce před odlétajícím sněhem nebo zmrazky, zabraňuje vniknutí nečistot a v neposlední řadě působí esteticky, lze barevně vyladit celý stroj a pomocí vhodně zvolených hran a zakřivených ploch vytvořit neopakovatelný design.
Kapotáž bývá vyrobena ze sklolaminátu, kevlaru nebo karbonu. Výhodou všech těchto tří druhů materiálu je jejich tvárnost a pevnost v tenké vrstvě.
Vybrané ukázky druhů a možností sněžných skútrů
BEARCAT 5000 XT Groomer Speial
Arctic Cat M8000 153“SE
PANTERA 7000 XT
Lynx Yeti V-800
BEARCAT 2000 XT
Yamaha RS Viking Professional
Tajga 500 Widetrak
Podmínky provozu sněžných skútrů
V České republice pro sněžné skútry platí stejné podmínky jako pro řízení motocyklů.
Pro provoz na pozemních komunikacích musí být sněžný skútr registrován a musí mu být přidělena SPZ. Řidič musí být držitelem řidičského oprávnění A1, tedy velký motocykl. Musí být starší než 21 let a vybaven ochrannou helmou.
Pokud se budete se sněžným skútrem pohybovat mimo pozemní komunikace, tedy na zasněžené pláni, pak tento stroj můžete řídit bez řidičského oprávnění.
Čtyřkolky
Základní rozdělení:
Sportovní čtyřkolky:
Užitkové čtyřkolky:
Dětské čtyřkolky:
Dětské čtyřkolky bývají opatřeny zamykatelným omezovačem rychlosti, zadním úložným prostorem, anatomickými sedačkami, řadicí pákou pro pojezd vpřed a vzad a nabíječkou pro akumulátor.
Vozidla typu SIDE-BY-SIDE
Základní charakteristika:
Historicky první vozítko typu SIDE-BY-SIDE:
Nejmodernější typ vozidla SIDE-BY SIDE:
Na čtyřkolky se dají namontovat i pásy. Pak se mohou pohybovat i po sněhu, nebo v bahnitém terénu.
Na čtyřkolku lze nasadit i sněhovou radlici a díky závěsnému zařízení také například sekačku s vlastním pohonem.
U čtyřkolek typu side-by side jsou i korbičky např. na svoz dřeva z lesa atd.
Podmínky provozu
Ač u všech čtyřkolek i vozidel typu side-by-side je ve velkém technickém průkaze stroj uvedený jako motocykl, pro řízení na pozemních komunikací je nutné řidičské oprávnění skupiny B, tedy na osobní automobil.
Tříkolka Polaris Sligshot
Nabízíte nebo sháníte zimní skútr nebo čtyřkolku?
Zde můžete zdarma vložit inzerát >>
Publikační pravidla, soubory cookies a ochrana osobních údajů, provozovatel | Kontakt | Jak inzerovat | Prodám / koupím / vložit inzerát
Bazar lyží umožní inzerci zdarma pro soukromé i firemní inzerenty a prodej použitého i nového vybavení na zimu.
Prodat zde můžete nové i staré lyže, snowboardy, brusle a veškerou výbavu nebo techniku pro zimní období.